PÁBENÍ UŽ NEDĚLÁ MARKETING
Organizacím pomáháme k dlouhodobé prosperitě

Jak psát náborové inzeráty – návody, tipy, triky, rady

Potkávám se s nimi často. Náborové inzeráty. Náborové kampaně. Segment firemní komunikace, na kterou většinou žádná firma nenajme ani copywritera, ani markeťáka. Proč? Požadavky na uchazeče jsou totiž jasně dané vedením firmy, vedoucím oddělení nebo divize.

To, co firma může nabídnout, je zase spoutáno tabulkami a klišé – od dynamiky nebo stability přes zázemí po profesní růst… bla bla bla. Takže proč se tím zalamovat, když…

… daná je dokonce i struktura inzerátu?

Kdo jsme

Pokud se tedy tato kolonka „nezapomene“ do inzerátu umístit, protože opravdový zájemce si to přeci vygooglí. Nebo pokud nepodlehne profesní slepotě. Firma je totiž všude kolem autora inzerátu a ten reálně nechápe, že svět tam venku včetně potenciálních zaměstnanců vůbec nemusí vědět, co je zač.

Koho hledáme

Tenhle prvek, stejně jako následující, většinou nechybí. Drtivé většině inzerentů ale stačí uvést výpis praktických dovedností a znalostí možného zaměstnance, protože je jednoduše ani nenapadne uvažovat v kontextu lidských hodnot, které by měly být kompatibilní s firemní kulturou.

Co nabízíme

Inzerát od inzerátu tytéž naučené formulky, které často ani v nejmenším nereflektují reálné potřeby, sny a touhy uchazečů. Prostě mě to nebaví.

Je to plýtvání potenciálem, který značky mají. Který mají lidé za nábor zodpovědní. Potenciálem odlišit se. Mluvit lidsky k lidem. Být svůj a nechat se milovat.

Jestli to cítíte stejně, pojďme s tím něco udělat. A nebojte, nebudu vám do hlavy tlačit, ať si najmete profíka. Nemyslím, že je nezbytný.

Připravil jsem seriál, který by mohl pomoci lidem z HR, recruiterům i těm z vás, kteří prostě jen chcete najít toho pravého člověka.

Komu ano a komu ne?

Nepomůže ale všem. Vy, kteří vnímáte zkratku „HR“ jako lidské zdroje (Human Resources) a ty lidi tam venku jako nutné zlo a námezdní sílu, klidně přestaňte číst.

Vy ostatní, kteří věříte na lidské vztahy (Human Relations) a uvažujete o náborovém pohovoru jako o prvním rande a o náborovém inzerátu jako o možnosti zanechat skvělý a jedinečný první dojem, pro vás to celé užitečné bude.

Pro začátek trochu náborové filozofie

Za 10 let zkušeností s hledáním nových zaměstnanců (pomáhal jsem velkým korporacím, firmám s velmi specifickým zaměřením a hledal i jen jediného člověka do dvoučlenného týmu) mám šestibodovou představu o tom, jak má vypadat dobrý inzerát.

  1. Je z něj cítit, že ho psal člověk pro člověka. Ne automat, který dělá ctrl c ctrl v. Autor věděl, co uchazeče zaujme. Dobře se díval kolem sebe. Ptal se kolegů i potenciálních zaměstnanců.
  2. Mluví přímo k uchazeči. Nenajdete v něm formulace „uchazeč bude testovat aplikace“ nebo „náplň práce – testování aplikací“. Tyká nebo vyká. Oslovuje. Říká prosté: „Budeš testovat aplikace.“
  3. Osvětluje smysl práce. Její atributy nahrazuje benefity. Pro zaměstnance i pro klienty firmy.
  4. Je srozumitelný. Nenutí co dva řádky používat Google. Neobsahuje složitá slova a nadbytek zkratek.
  5. Je upřímný. Nepřikrášluje nabízenou práci. Nesnaží se lákat překvalifikované uchazeče. Neděsí ty vhodné. Má úžasnou moc být prvním sítem lidí, dělícím vhodné od nevhodných. Šetří váš čas. Chcete přece, aby se k vám na pohovor dostalo co nejmíň co nejlepších uchazečů, no ne?
  6. Dýchá z něj značka, kultura vaší firmy. Díky tomu skvěle zafunguje princip „svůj k svému“ a přijdou k vám uchazeči, kteří zapadnou do týmu.

A tohle všechno se postupně naučíme

Řekneme si, proč komponovat do inzerátů brand a firemní filozofii.
Ukážeme si, jak zapojit Human Centred Design.

Opřeme se do empatie a dostaneme se do hlav vašich potenciálních zaměstnanců.

Říkáte si teď: To je vědy na jeden inzerát. Jenže…
… nemusíte využít zdaleka všechno.

  1. Jste-li malá firma, nejspíš vám to pomůže i docela jinak – všechno je v určité modifikaci použitelné v marketingovém poradenství nebo v copywritingu.
  2. Jste-li velká firma, vyplatí se vám to určitě – rozvíříte interní debatu, eliminujete uchazeče, které nechcete, a jak celým kolečkem projdete, můžete poznatky recyklovat a recyklovat a recyklovat.
  3. A hlavně. I náborový inzerát vysílá do světa signál o firmě. Firma se jím prezentuje na veřejnosti. Náborový inzerát je součástí brandu. Je kusem marketingové komunikace a proto JE důležitý, nemyslíte?

Co dál?

Naučte se přemýšlet o potenciálních zaměstnancích a jejich potřebách. Naučte se do centra svého zájmu dostat je, ne vlastní firmu. Objevte empatické nástroje. Jednoduše začněte dělat všechno pro to, abyste se od inzerátu…

REFERENT/-KA OBCHODNÍHO ODDĚLENÍ S VÝBORNOU ZNALOSTÍ NĚMECKÉHO JAZYKA
Požadavky:
výborná znalost německého jazyka podmínkou!
min. SŠ vzdělání
znalost práce na PC
pečlivost
příjemné vystupování

Náplň práce:
komunikace s obchodními partnery v německém jazyce!
správa dat v interním systému
řešení logistiky

K videu výše chcete znát i kontext.

Série článků o empatii už je na světě.