PÁBENÍ UŽ NEDĚLÁ MARKETING
Organizacím pomáháme k dlouhodobé prosperitě

Metodou „Pro a proti" k lepším náborovým inzerátům

Metoda Pro a proti, jinak také Pain Gain, je jeden z několika empatických nástrojů využitelných pro tvorbu náborových a marketingových textů. V tomto článku se dozvíte, jak jej používat a k čemu všemu vám poslouží.

Pain Gain Map nadesignoval Dave Grey a vedle Empatické mapy je to skvělá technika pro to, abyste se dostali pod kůži své cílové skupině – potenciálním zaměstnancům. Netrvá přitom víc jak desítky minut.

Než budeme pokračovat – pokud jste přišli na tuhle stránku náhodou a zaujme vás, přečtěte si kontext.

K čemu Pain Gain slouží?

Znáte to. Vezmete tužku a papír a u zásadních i méně důležitých rozhodnutí si napíšete pro a proti. Procesem vyhodnocování zisků a ztrát prochází každý dnes a denně a výjimkou nejsou ani lidé, kteří uvidí váš náborový inzerát.
Potenciální zaměstnanec ale nezná reálné zisky a ztráty, které přináší práce pro vaši firmu. Má jen očekávání. Od společnosti, od konkrétní pozice i od zaměstnání obecně. A vy tato očekávání můžete náborovým inzerátem zkorigovat.

Pomocí Pain Gain zjistíte, jaká pro a proti jsou v hlavě vašeho potenciálního zaměstnance ještě předtím, než si inzerát přečte. Na minusy dokážete reagovat. Plusy zdůrazníte a pojmenujete.

Jak na to

Pain Gain je pro 3–10 lidí. Zapojit můžete nejen HR oddělení, ale taky zaměstnance z daného oddělení, jejich nadřízené nebo vedení firmy.
Nakreslete si tabulku o dvou sloupcích. Nalevo budou ztráty, napravo zisky. Hlavička uprostřed není zbytečná. Pomůže vám nezapomenout, že myslíte na konkrétního člověka.

Pro a proti

Představte si svého potenciálního zaměstnance. Takového, jakého byste opravdu rádi dostali do firmy. Zauvažujte nad tím, kolik mu asi je. Jaká je jeho životní situace. Jaký je. Co dělá. Klidně ho i pojmenujte.

A teď se do něj zkuste vcítit.
Kdybyste byli jím a někdo vám nabízel danou pozici, jaká budou vaše pozitivní a negativní očekávání? Jaké budete mít představy?

Nachystejte si post-it papírky a fixy. A vrhněte se na brainstorming. V ideálním případě bude mít každý účastník brainstormingu 5 minut na tiché přemýšlení. Na jeden post-it pište vždy jednu myšlenku. Tiché přemýšlení je důležité proto, že dá prostor vyjádřit se i introvertům v týmu.

Nejdřív se soustřeďte na plusy, pak na minusy.

A nakonec projděte popořadě své idee. Čtěte je nahlas, vysvětlujte a lepte do obrázku. Shodují-li se některé myšlenky, lepte je k sobě.

A nezapomeňte. Cenzura není na místě. Jsme ve fázi brainstormingu. Nic není špatně. Nesmysly vyřadíte později.

Na co nezapomeňte

Důležité je přemýšlet, co si lidé myslí o vaší firmě a o této konkrétní práci. Zkuste zůstat v hlavě svého uchazeče.
Témata, kterých byste se měli dotknout, si můžete ještě před brainstormingem do obrázku vepsat.

Ve sloupci „proti“ budete nejčastěji odpovídat na otázky:

  • O co nejspíš přijdu, když kývnu na tuto nabídku?
  • Čeho se u takové práce můžu bát?
  • Co si myslím, že by mě na tom štvalo?
  • Co by mě varovalo, ať do toho radši nejdu?
  • Co mi ještě dělá starosti?
  • Mám důvod této firmě nevěřit?

Ve sloupci „pro“ pak nejčastěji odpovíte na:

  • Co asi získám, když mě vezmou na tuto pozici?
  • Co si od takové práce slibuji?
  • Na co bych se mohl těšit?
  • Co myslím, že by mě na tom bavilo?
  • Co by mě přesvědčilo, abych chtěl jít právě sem?
  • Je mi tahle firma něčím sympatická?

Mluvíme zde o brainstormovací metodě. Důležitost a systém datům, která z ní získáme, dáme v aktivitě, která na Pain Gain navazuje – jmenuje se Affinity Map.

Na otázky, na co váš uchazeč slyší a co by si přál, zjistíte odpovědi prostřednictvím další aktivity – Empatická mapa.

Jak vypadá Pain Gain v praxi?

Dejme tomu, že obsazujete pozici finančního poradce. Kdo to někdy zkoušel, ví, že nejde o nejsnazší úkol. Hledáte mezi studenty a čerstvými absolventy ekonomických oborů. Chcete, aby to byl férový a zodpovědný člověk. Někdo, pro koho ta práce nebude nouzová varianta. Kdo ji skutečně bude chtít dělat. Jeho nezkušenost nevadí, sami si ho dovedete vyškolit.

Představte si tedy absolventa ekonomie. Začíná kariéru. Má ambice. Chce se učit a růst. A chce dělat práci, která má smysl a která ho bude bavit. Jeho mapa zisků a ztrát může vypadat třeba takhle:

Ztráty

  • finanční poradci mají strašnou pověst
  • můžou po mně chtít, ať cpu lidem věci, co nepotřebují
  • budu opravdu poradce, nebo spíš obchoďák, co prodává půjčky?
  • budou na mě tlačit, ať jim vykazuju čísla a výsledky
  • můžou mě sdírat z kůže, protože to bude moje první práce

Zisky

  • můžou v tom být dobré peníze
  • můžu si řídit pracovní dobu a nesedět každý den 8 hodin v kanceláři
  • rád jsem lidem užitečný, baví mě péče o klienty
  • můžu se učit a získávat zkušenosti
  • rád se orientuji ve finančním světě

Inzerát, který je tak trochu na půli cesty, najdete zde. Úkol na závěr. Dejte mu minutku nebo dvě a odpovězte si, co v něm chybí a co přebývá.

Užitečné odkazy:

  • Další brainstormingová metoda – Empatická mapa – pomůže najít, na co uchazeč slyší
  • Způsob, jak dál pracovat s daty z Pain Gain – Affinity Mapping
  • Článek o tom, proč vzniká toolkit pro personalisty
  • Kontext o empatických nástrojích
  • Inspirace Gamestormingem – tuhle knížku si chcete přečíst, jestli vás baví hry